Webquest

A Webquest egy önálló online kutatásra alapuló tanítási módszer. Az ötlet a San Diegói egyetem professzoraitól származik, 1995-ből.  Egyik előnye, hogy egy olyan környezetben működik, ami a diákoknak érdekes és ismerős, a másik pedig, hogy ezzel az internet tudatos használatát és a kritikai gondolkodást is fejleszti. Sok egyezést mutat a projektmódszerrel.

A Webquest, mint ahogy arra a neve is enged következtetni, több lépésből áll. Az eredeti, 1999-es template hat lépést határoz meg, melyek:

  1. Introduction - A bevezetés. Itt határozzuk meg az alapszituációt (pl. te egy űrhajós vagy, aki..), és röviden a küldetés lényegét. Célja, hogy érdekes, figyelemfelkeltő legyen, egyenesen a tanulóhoz szól.
  2. Task - A feladat leírása, pl. a rejtély, amit meg kell oldani. 
  3. Process - A folyamat, amit a tanulónak végig kell járniuk a feladat teljesítéséhez (pl. először alkossatok háromfős csoportokat! Utána mindenki válasszon egy szerepet! stb.)
  4. Evaluation - Az értékelési szempontok.
  5. Conclusion - Összefoglalás, ami pontosítja, hogy mit értek el, mit tanultak meg a tanulók azzal, hogy elvégezték a küldetést.
  6. Credits - Forrásmegjelölés

Az általam, és Szabó Roxána által készített Webquest Petőfi Sándor Úti leveleit dolgozza fel. A történet szerint a diáknak egy rövid múltbéli kiruccanás során kellett volna találkoznia a költővel, azonban egy hiba miatt nem oda érkezett meg, ahová kellett volna, és egy hiányos szöveg alapján kell Petőfi keresésére indulnia. A feladat különlegessége, hogy, habár irodalmi témájú, a szövegértést is fejleszti, ami inkább a nyelvtantanítás témaköre. 

 Forrás:

https://tka.hu/tudastar/mogy/63/webquest

http://webquest.org/sdsu/templates/lesson-template1.htm

http://rmpsz.ro/uploaded/tiny/files/magiszter/2010/nyar/08.pdf