Digitális kompetenciák fejlesztése a magyar nyelv és irodalom tanításában

A digitális kompetenciák fejlesztéséhez a magyar nyelv és irodalom tantárgyban vannak egyértelmű és kevésbé egyértelmű eszközök. Mindkét tárgyból adja magát a lehetőség, hogy házi feladatok virtuális formában kerüljenek benyújtásra, így fejlesztve a szövegszerkesztést. Viszont nem feltétlenül a mi feladatunk elmagyarázni, hogy pl. hogyan tegyünk egy szöveget sorkizárttá – konzultáljunk az informatikatanárral! -, sokkal inkább arra lehetne kihegyezni a feladatot, hogy a diákok megszokják, begyakorolják azokat a formai követelményeket, amelyeket később is elvárnak tőlük (betűméret, sorköz, betűtípus, stb.). Szintén a magától értetődőbb feladatok közé tartozik az információkeresés online – pl. csinálj kiselőadást Petőfi Sándorról, használj online forrásokat, ezeket tüntesd fel a kiselőadás végén – az előadás után esetleg össze lehet vetni ezeket az információkat a tankönyviekkel és megvitatni, hogy minek tulajdoníthatóak az esetleges eltérések, hogy lehet az interneten talált információ valódiságát ellenőrizni. Az információmegosztás gyakorlása céljából – meg mindenféle kompetenciafejlesztéstől eltekintve is – praktikus létrehozni egy Facebook (vagy mi lesz akkor éppen a népszerű közösségi média) csoportot.

Igazából ez itt mind csak egy elnagyolt vázlat. Hogy őszinték legyünk, valójában senki sem tudhatja, hogy milyen lesz az internet és a szociális média akkor, amikor én tanítani fogok. Valószínűleg a szövegszerkesztés és a Wikipédia megmarad, de nagy arra az esély, hogy a Facebook is úgy eltűnik a süllyesztőbe, mint a MyVip, az Iwiw és társaik. Ettől függetlenül is, szerintem bármit lehet készségfejlesztésre használni, nekem meg az a dolgom, hogy egyrészt rajta tartsam az ujjam az IKT pulzusán, másrészt meg, hogy a gyerekekre figyeljek, hogy ők mit használnak, mi a menő, mi érdekli őket.

 

Ábra a 21. századi készségekről

Azért szimpatikus nekem ez az ábra, mert könnyen megjegyezhető, jól összefoglalja a lényeget, nincs túlbonyolítva és egyszerűen érthető a nyelvezete.

Forrás:

110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról

21. századi készségek